środa, 5 października 2011

Chemia fryzjerska- rozjaśnianie włosów.

Często dostaję pytania o rozjaśnianie włosów farbą i rozjaśniaczem.
Czym to się różni? Co bardziej niszczy? Co daje ładniejszy kolor? itp.
Dlatego dziś postaram się przybliżyć Wam w miarę, w mam nadzieję, przyswajalnej formie trochę wiedzy z dziedziny chemii fryzjerskiej dotyczącej procesu rozjaśniania włosów.

Efekt rozjaśnienia włosów możemy uzyskać poprzez:
  • zniszczenie naturalnego pigmentu- rozjaśnienie właściwe
  • częściowe zniszczenie pigmentu i zabarwienie na inny kolor- farbowanie rozjaśniające
  • zniszczenie sztucznego pigmentu- dekoloryzacja
Podczas rozjaśniania działa się na pigmenty włosa w warstwie korowej.
Eumelanina- czarny pigment, jest wrażliwa na preparaty rozjaśniające.
Feomelanina- czerwony pigment, jest trudnorozjaśnialna.
Stopień odbarwienia włosów zależy od rodzaju i stężenia środka rozjaśniającego oraz zawartości pigmentów we włosach.
Do farbowania rozjaśniającego stosuje się farby utleniające z oksydantami o wyższym stężeniu, a zabieg jest mniej szkodliwy dla włosów.
Rozjaśnianie przebiega w dwóch etapach:
  • uwolnienie barwników
  • działanie środkiem utleniającym na rozproszone barwniki- odbarwienie do żądanych odcieni
Czarne barwniki rozkładają się szybko, a czerwone ciężko i długo i nie zawsze do końca- stąd zażółcenie włosów blond lub rudości.

Substancje alkalizujące i utleniacze działają nie tylko na pigmenty, ale i na łańcuchy białkowe, w których zawieszone są barwniki.
Każde rozjaśnienie powoduje we włosie spustoszenie, tym większe im wyższy jest utleniacz i czas jego działania na włosach.

Efekty rozjaśniania włosów:
  1. obniżenie wytrzymałości mechanicznej włosów- łamliwość, kruszenie
  2. zwiększenie odparowywania wody- przesuszenie, sztywność, brak kształtu
  3. szorstkość powierzchni- brak połysku, uszkodzone, trudne do rozczesania
  4. zwiększenie porowatości- włosy szybciej wchłaniają różne substancje w tym zanieczyszczenia
  5. kumulowanie ładunków na powierzchni włosów- elektryzowanie
Podczas farbowania rozjaśniającego jednocześnie przebiega proces odbarwiania naturalnych barwników i utlenianie barwników pośrednich- z farby.
Najczęstsze proporcje farby do utleniacza w tym rodzaju farbowania to 1:1,5 lub 1:2.
Początkowo tlen rozkłada melaniny i rozjaśnia włosy, następnie utlenia barwniki sztuczne i wprowadza je we włos.
Aby przerwać proces należy włosy umyć szamponem z kwaśnym ph- do wł farb. a następnie nałożyć kwaśną odżywkę by zamknąć łuski włosa.

Podsumowując, rozjaśnianie rozjaśniaczem bardziej niszczy włosy niż użycie farby z nawet oksydantem 12%, ponieważ proces wytwarza wyższą temperaturę i szybciej niszczy łańcuchy keratynowe oraz pozostawia włos pusty w środku.
Rozjaśniacz daje nam szybciej upragniony efekt mocnego rozjaśnienia, kolory białe lub bardzo jasne ale niszczy też nieodwracalnie włosy.
Farba niszczy mniej ale też nie pomoże osiągnąć włosów bardzo jasnych szatynce czy brunetce.
Warto przemyśleć przed przystąpieniem do zabiegu na czym bardziej nam zależy: czy na kolorze czy na zdrowiu i wyglądzie naszych włosów...
Rozjaśniacz daje bardziej sztuczne odcienie blondu niż farby.
Przy rozjaśniaczu lepiej użyć niższej wody np. 6% czy 9% i wydłużyć czas działania niż od razu nakładać z 12%.
Przy farbie musimy dokładnie wyliczyć o ile tonów włosy chcemy rozjaśnić, ponieważ farba działa tylko określony czas do 45 minut i trzymanie jej dłużej z niską wodą jest bez sensu i nic nam nie da.
Przy farbie nie należy bać się wysokich stężeń oksydantu.

Decyzję pozostawiam Wam- co lepsze?  cmok

26 komentarzy:

  1. mam pytanie robilam pasemka rozjasniaczem na wlosach farbowanych na kolor naturalny braz ze zlotym odciniem wczesniej mialam czerwone niestety pasemka wyszly zolte i nawet niektore sa w kolorze bardzo jasnego blondu a ze byly za grube a wlosy mam cienkie to pokryly prawie cala glowe chce zrobic blond i niewiem co robic mam zakupiony rozjasniacz do pasemek joanna i farbe garnier sensational 110 bardzo mi zalezy na kondycji moich wlosow prosze o jakas mala porade poniewaz wczesniej swoje wlosy traktowalam nie milosernie i musialam je sciac na krotko :( , Dorota

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. powybieraj w takim razie te ciemne pasemka i pokryj rozjasniaczem, niech ci ktos to zrobi- kolezanka, mama itp. zmyj i naloz na cale farbe tylko obniz jej wode na 6%.
      kondycja bardziej nie ucierpi.

      Usuń
  2. Witaj Blond Bunny:)
    Mam pytanko jeśli w danej farbie jest np. woda 9 procentowa to ma ona taką samą moc rozjaśniania, czyli o tyle samo tonów rozjaśni co rozjaśniacz z 9 procentową wodą? Przepraszam jeśli to pytanie jest głupie ale jestem laikiem w dziedzinie fryzjerstwa. Moje pytanie wzięło się stąd, że jak robię pasemka u fryzjera rozjaśniaczem z wodą 9 to wychodzi w miarę ładny odcień blondu nie biały nie żółty taki w sam raz:):):) a jak zrobię farbą z wodą 9 (poziom 10 czyli chyba woda jest tam 9???) w domu to są już koloru jaśniuteńki rudy. Chcę się przerzucić na farbowanie włosów na blond taki z poziomu 10 lub 9 zimne odcienie ale farbą i nie wiem teraz jaką wodę kupić?
    Nie wiem czy dobrze zrozumiałam Twój wpis ale chyba powinnam użyć 12 wody??? Pomóż:):):)
    a mój kolor to ciemny blond taki szary musi coś takiego:)
    Monika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. absolutnie nie. rozjasniacz na 9tce daje bialy blond, a farba pojasnia tylko o 2 tony.

      farba rozjasnia okreslony czas i ilosc tonow- rozjasniacz dziala b dlugo i do bialego.

      do farby potrzebujesz wody 12% i mocno chlodnej farby.

      Usuń
    2. Kochana jesteś buźka:)
      Mam jechać po farbę profesjonalną do sklepu fryzjerskiego ufff to dobrze że się zapytałam jaką wodę kupić bo byłam pewna że dla mnie jest odpowiednia 9. Czyli kupić 12 procentową wodę do farby i chłodne odcienie czyli po kropce 1 lub 2 tak? Poleć jakieś farby i odpowiednie odcienie z poziomu 9 lub 10? Jeszcze raz zapytam bo trochę mam pietra czeli żeby mi wyszedł na moich włosach poziom 9 lub 10 to z wodą 12 tak? i ile trzymać na włosach? a proporcje mają być 1:1 czy 1.5 wody a farby 1? Czytam Twój blog mam nadzieję że ze zrozumieniem hihi proszę o wyrozumiałość:)
      Monika

      Usuń
    3. tak.
      bierz alfaparf ale 11-tki badz 10tki. czyli obejrzyj sobie 11.21, 11.11.

      jak wezmiesz farbe z poziomu 9 to bedziesz miec odrost ciemniejszy jak dlugosci.
      bierz farbe poziom 10 lub 11.

      na odroscie trzymasz jakies 50 minut.
      wody 1.5x lub 2x wiecej- zalezy jaka farbe kupisz.
      ale kup 12% oksy 1litr butle i z glowy.

      Usuń
    4. O jejku o jejku o jejku jesteś WIELKA szkoda, że nie jesteś moją sąsiadką bo bym bez przerwy u Ciebie przesiadywała i o coś wypytywała:) no teraz już mi się rozjaśniło i wiem co i jak i na głowie też mi się wszystko ładnie rozjaśni mam nadzieję:):):)w końcu chce użyć profesjonalnych kosmetyków no i najważniejsze że nie wyjdzie mi lekko rudawy odrost bo jak tak to już chyba pozostaje mi się tylko przeprosić z rozjaśniaczem:)
      Jeszcze raz dziękuję buźka :):):

      Usuń
    5. haha zapraszam ;)
      odrost powinien byc ok na chlodnej farbie.
      nie ma za co i powodzenia!

      Usuń
  3. hej, mam problem, rozjasniałam włosy ciemny blond, trzymałam rozjasniacz 25 minut, kolor wyszedł...żołto-zielony ! zastanawiam się jaką farbę mogę położyć, żeby wyszedł w miare chłodny lub neutralny odcień. proszę o pomoc !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jakakolwiek naturalny odcien... np 9 czy 8... zalezy jaki kolor chcesz uzyskac.

      Usuń
  4. witaj mam pytanie miałam na głowie bardzo jasny balejaż- robiony platinium rozjaśniacz, chciałam to delikatnie przyciemnić do czego użyłam castinga loreala perłowy blond-który wyszedł zielono-i buro, poprawiłam to jeszcze raz jasnym piaskowym castingiem ale to jest też dramat- rude jasne odrosty reszta mało co sie zmieniła. Mam włosy średni blond. Teraz kupiłam 902 majiblond loreala jakiej wody powinnam użyć 9 czy 12%. 12% mam z platinium czy ewentualanie ona też się bedzie nadawała do tej farby? Ile trzymać ją na odrostach a ile na całości? Bardzo proszę o info.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. woda 6 albo 9%.
      na odroscie z 50 minut na calosci z 20.
      oksydanty sa uniwersalne.

      Usuń
    2. dziękuję bardzo pozdrawiam,aga

      Usuń
  5. Witam! mam pytanie! zawsze farbowalam włosy rozjasniaczem u fryzjera. Ostatnio postanowilam przejsc na farbę w domu. Kupilam garniera nturals 10. farba niestety nie chwycila mi odrostow wyszszły miodowo rude ( moj naturalny odrost tez jest miodowy bląd) porawialm farbowanie z oksy 9% wyszlo troche lepiej ale dalej odrost odznacza się od reszty:( SDtąd moje pytanie jakiego oksydantu p;woinanm uzywac by odrost ladnie mi złapał? myslalam nad 12 ale czy nie bedzie za mocny?pozdrawiam Kasia

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam-mam pytanie odnosnie roZjasniania włosów-mój naturalny kolor włosów to brąz-od dawna robiłam pasemka blond rozjaśniaczem u fryzjera-miesiąc temu zafarbowałam włosy na brąz z genezy(nie wiem dokładnie jakim)-kolor się spłukuje i widąc przebłyski blond-jaka farbą/farbami moge rozjaśnić włosy by uzyskać ciemny blond lub karmelowy?
    pozdrawiam
    musiamonika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wszystko zalezy jaki to był brąz na ile się spłukał...
      od tego zalezy czy mozna po prostu poozyc farbę ciemny blond czy trzeba robic dekoloryzację, kąpiel rozjaśniająca i dopiero farbować.

      Usuń
  7. Ok dziękuje za info-a jesli chodzi o dekoloryzacje i kąpiel to czym najlepiej...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. znajdziesz na moim blogu odpowiednie informacje. ale lepiej jakbys poszla do fryzjera.

      Usuń
  8. Ok-dziękuje za info
    Pozdrawiam cieplutko
    musiamonika

    OdpowiedzUsuń
  9. świietny blog:)

    OdpowiedzUsuń
  10. hejka.bunny mam pytanko,co myslisz o firmie farb blond compania del colore?
    pozdr Ania

    OdpowiedzUsuń
  11. Super blog pozdrawiam :-)
    Angelika

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam,
    a co sądzisz o wodach z alfy? Ostatnio farbowałam włosy z oxy 9% z alfy i średnio jestem zadowolona. Trochę rudawy kolor wyszedł przy odrostach. Może z innej firmy są pewniejsze wody? Ania

    OdpowiedzUsuń

Komentarze są moderowane, wyświetlą się po mojej akceptacji.
Nie udzielam porad fryzjerskich!
Będzie mi miło, jeśli się podpiszesz.

Dziękuję za każdy komentarz i odwiedziny ;*